Thursday 23 February 2012

Pandai Ye...

Masa Auntie MyVi tengah reverse kete nak hangkut budak-budak ni gi sekolah, Yana yang dok kat seat depan tetiba bertanya dengan muka innocentnya... Yana ni salah sorang bff Qiqie, satu kelas lagi.. Memang dah jadi rutin harian menghantar Qiqie, Yana dan Iva ke sekolah. Masa pergi sekolah ajelah tiga sekawan, balik asing-asing. Bila dah berjumpa tu apa lagi... MyVi bergegar dengan gelak ketawa budak-budak ni yang full volume... Hehehe...

Yana: Auntie... Auntie ada jerawat ya? Sambil memandang
          beberapa ketul jerawat yang baru naik merosakkan 
          muka Auntie... Huhuhu...
Auntie: (Dalam hati... Errrkkk...! Amboiii ko Yana.. Tanya
          direct aje ko ye.. Huhuhu...) A'ah...
          (Jawab pendek je sebab malas nak layan soklan-
          soklan bab jerawat ni..sensitip..!)
Yana: Auntie pakailah Safi Rania Gold... Mama pakai Safi
          Rania Gold, nanti takde jerawat...
Aku terkedu... Hahahahahaha... Lawaklah budak Yana ni.. Ko jadi duta produk Safi Rania Gold tu ke hape.. 
Auntie: Haaa... Ye ke?? Nantilah Auntie pakai ya.. 
Sebenarnya bukan Yana sorang je yang jenis cakap direct ni. Qiqie pon sama gak.. Sesuka hati dan sesedap rasa je diorang ni nak mengomen... Tak fikir pun perasaan orang lain... Huhuhu... Jauh berbeza dengan zaman kita budak-budak dulu... Dulu-dulu kita takleh menyampuk cakap orang tua, takde banyak soal sangat pada orang tua dan lebih banyak menurut perintah... Memang anak-anak zaman sekarang ni kebanyakannya macam tu kot eh... Pandai bercakap, tanya macam-macam soklan yang kadangkala terkial-kial kita nak menjawabnya... Walaupun begitu, menjadi tanggungjawab kita sebagai ibu bapa juga untuk menasihati dan menerapkan nilai-nilai murni kepada anak-anak ini.. Kalau bukan kita yang mendidik dan mencorakkan mereka mengikut landasan yang betul, siapa lagi kan... :)
*All images are courtesy from Google search.

4 comments:

  1. yerler budak sekarangni.. tapi benonye akak suka budak direct gini sebab kalau pandai simpan perasaaan sangat susah nak keje nanti (jauhnyer pikir)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. btl.. tp pd saya, kita kena pandai ekspresi diri tapi pd waktu yg sama kena hati2 bila berkata2 supaya takde yg terasa hati..

      Delete
  2. budak-budak sekarang memang dah advance kan kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. btl tu.. mmg sgt2 advance diorg ni puteri... :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...