Tuesday 12 June 2012

Dari Central Ke Utara...

Kata orang, berpindah merupakan salah satu perkara yang menyumbang kepada stress dalam kehidupan. Ada betulnya juga pendapat itu. Stress dan penat mengemas, packing, unpacking dan juga stress ketika dalam proses untuk menyesuaikan diri di tempat baru.

Boleh dikatakan seumur hidup saya, saya dibesarkan dan hidup di Selangor/ KL. Belajar dan bekerja di Selangor, berumahtangga juga dengan orang Selangor. Pendek kata kalau orang sibuk pulang ke kampung ketika musim perayaan, kami hanya berpusing-pusing di Selangor saja. Pi mai pi mai..tang tu jugak.. Beberapa jam saja dah setel menziarahi saudara-mara. Lepas tu mulalah termangu-mangu tak tau nak ke mana...Last-last sama ada kami tiga beranak berjimbaria ke shopping complex atau pun mengadap tv je.. kihkihkih.. 

Apabila suami bertukar tempat kerja di utara, kami semua akur untuk berpindah... Seorang teman memberitahu bersiap sedialah mental apabila berada di tempat baru... Stress nanti... Saya terpinga-pinga... Kenapa pula stress ya...? Sambung teman itu lagi, bila dah biasa dengan kehidupan di Selangor/KL, bila berpindah keluar dari Selangor/Kl akan terasa lainnya nanti. Saya tidak memberikan apa-apa komen, hanya memohon kepadaNYA that everything will be ok for us di tempat baru nanti.

Bila tiba harinya, kami meninggalkan Shah Alam dengan hati yang sayu... Selamat tinggal Selangor yang kuchentai...huhuhuhu Ipoh now awaits us... Positive thinking... Jangan sedih-sedih wahai hati.. Inilah masanya nak menimba pengalaman di tempat orang kan... Hehehe..


Banyaknya barang kan.. Ni baru dalam satu bilik.. Belum lagi satu rumah.. Malu la pulak nak tunjuk kalau satu rumah.. Pening nengoknya... Adoyaiii...Maunya senget orang yang dok mengemas dan packing.. Saya ler tu..huhuhu.. Ooppss.. dan suamiku yang terchenta juga sama-sama bersusah-payah membanting tulang untuk kerja-kerja mempacking ini.. hikhikhik... :p! 
Kejap ada, kejap dah takde... Sigh...
Sekali pandang macam kat dalam kedai perabot pun ada... Hehehe
Sayu je hati bila tengok dah kosong camni...hukhuk

2 comments:

  1. `idun, k.ana tak leh bayangkan macam mana lah stressnya kan masa tu.. dulu masa akak pindah dari rumah sewa ke rumah sekarang ni rasa macam nak giler packing.. tak habis2 ada2 je lagi yang tertinggal.. masa tu cakap kat hasben, serikkkkk dah nak pindah.. tak mau dah pindahhh.. hehe. tu umah sewa tak banyak barang tuu.. kalau macam 'idun, akak tak tahu la...

    pastu nak unpack pulak.. adoiyaiii.. apa pun, buat pelan2 ok.. tak ur time.. jangn stress2.. bila tengok umah dah cantik, hati pasti berbunga2.. tak kiralah kat ipoh atau selangor.. .

    ReplyDelete
  2. a'ah kak.. mmg stress giler dibuatnya tu yg sampai saya sakit..huhuhu masa makcik dan kawan saya yg tgk brg2 yg blum siap pack pon, dah geleng kepala..byknya brg, komen diorang..hahahaha.. ye la dah dok rmh sendiri bertahun2..mana la tau terpaksa pindah pulak..

    betul kata kak ana.. buat pelan2 kan dan jaga diri..sape lagi nak jaga diri kita kalau bukan kita sendiri.. sendiri mau ingat ler.. hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...