Wednesday 4 July 2012

Jangan Lupa Bersyukur KepadaNYA

Kesihatan yang baik itu sememangnya anugerah yang tak ternilai daripada Allah.. Oleh itu kita sebagai hambaNYA jangan sekali-kali lupa untuk bersyukur di atas kurniaanNYA itu.. Jangan sekali-kali kita riak dan sombong.. Jangan sia-siakan kesihatan yang baik untuk memaksimumkan ibadah kepadaNYA..

Malam entah bila ketika menikmati hidangan makan malam, sambil-sambil kami menjeling berita di tv yang memang sedia terpasang. Ada seorang 'public figure' sedang menceritakan bagaimana beliau menjaga kesihatan dan amalan-amalan yang beliau lakukan untuk kekal sihat.. 

Cuma yang tak sedap didengar dan saya juga hampir tersedak apabila mendengar kenyataan beliau yang agak berbau riak.. Katanya beliau bersih daripada segala jenis penyakit, tak ada kencing manis, tak ada sakit pinggang, tak ada sakit jantung.. Tak ada apa-apa penyakit, bersih daripada segala jenis penyakit..

Saya terdiam dan berfikir seketika.. Bukankah lebih baik jika beliau berkata, "Alhamdulillah.. Saya bersyukur kepada Allah kerana mengurniakan saya kesihatan yang baik sehingga hari ini.."

Tak kisahlah apa jenis amalan yang dilakukannya untuk kekal sihat, jika Allah tak mengizinkannya, takkan sihat juga dia.. Kalau Allah nak tarik balik nikmatNYA, dalam sekelip mata saja kita boleh kehilangan segala-galanya.. Teringat saya pada Cerekarama pada Sabtu malam yang lepas.. Watak lakonan Norish Karman begitu sombong dan takbur dengan kekayaan yang dimilikinya.. Masa tengah on the phone dengan pembunuh upahan yang diupah untuk membunuh menantunya sendiri, dia cakap.. "....Mati??? Aku takkan matilah!!" Dia bukak pintu kereta nak keluar daripada kereta tetiba tebabommmmm...!!! Terus kena gelek dengan lori besau... Errrrkkk...!!! Mati tang tu jugak dia... Sungguh sadis... Huhuhu...

Moh kita jaga lisan kita.. Jaga hati kita.. Jaga ibadah kita kepadaNYA... Sesungguhnya nikmat Allah kepada hambaNYA terlalu banyak dan tak terhitung oleh kita.. Yang paling mudah.. Bersyukurlah kita kerana masih bernafas hingga ke hari ini..

Peringatan juga buat diri saya sendiri supaya sentiasa bersyukur di atas nikmatNYA yang tak terhingga... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...